وقتی رقیب اصلی فراموش می شود!
فکر می کنم مثال ما اصلاح طلبان شده است مثال غضنفرهایی که گل به خودی می زنند و باور کرده اند که خودشان با خودشان در حال رقابتند. همین باعث شده دیگر نه حریفی ببینند و نه توجهی به آرای ایشان و تریبون هایشان و قدرتشان بکنند. امروز دکتر سروش حمایت رسمی از آقای کروبی را اعلام کردند. هرکس در انتخاب موضع ذیحق است و نظر دکتر سروش مبنی بر اینکه چنین مردمانی را فردی غیر روشنفکر چون کروبی لازم است، نظری است که هم در دوره پیش و هم در این دوره تکرار شده است. البته نمی پذیرم که دکتر جایگاه مردم را پایین آورده باشند فلذا به رای و نظر ایشان مانند همه کسان محدودی که به آن اردوگاه پیوسته اند احترام می گذارم و می دانم حداقل وجه اشتراک ما تغییر وضعیت فعلی و بیشترین نقطه همراهیمان به حصول رسیدن آرمانهای اصلی اصلاحات است. این را می دانم که این آرمانها نه با نام و عنوان که با عمل قابل تحقق است و با ارادت ویژه نسبت به این روشنفکر دینی معاصر در این دوره عملگرایی موسوی را بیش از کروبی می دانم، زیرا که موسوی حاضر به شعار دادن فراتر از توانش نشد اما به زعم دوستان نزدیک همراهان جناب کروبی، ایشان شده اند زبان بسیاری از روشنفکران محذوف که تنها منتظر فرصتی برای عرضه نگاه و نظراتشان بوده اند. اینکه فضایی باز می شود و کروبی پیشتازی می کند تا از حقوق بشر و دموکراسی بگوید خوب است و گشایشگر فضاست. اما فراموش نکنیم که کروبی بزرگترین مخالف همیشگی به قول خودش اصلاح طلبان تندرو، در زمان عملگرایی اش بوده است. تنها عمل مثبت و عامل تجمیع برخی چهره ها نیز مایه گذاشتن ها و ارتباطات خارج از قاعده و بگیر و نگیرداری بوده که آقای کروبی در موقعیت های مختلف برقرار نموده اند.لذا ضمن احترام ،به همان دلایلی که دکتر سروش مرقوم داشته اند، کروبی را شعاری تر و غیر عملی تر یافته ام. اینکه مسعود نیلی یکطرف باشد چندان فرقی با ستاری فر و صفایی فراهانی در طرف دیگر ندارد. اینکه نجفی در یکطرف باشد، فرق چندانی با زنگنه در طرف دیگر ندارد. اینکه مهاجرانی در یک طرف باشد فرق چندانی با محمد بهشتی در طرف دیگر ندارد. و البته که قضاوتهای بی شمار دیگری حتی درباره همین چهره ها از منظر عملگرایی اتفاق می افتد.
اگر می گوییم موسوی به حزب اعتقاد ندارد، ببینیم که احزاب بزرگ حامی اش هستند و کروبی نمادهایش به تمامی گسستگان از احزابشانند. ابطحی از مجمع روحانیون بریده، کرباسچی و نجفی از کارگزاران و عبدی از مشارکت. کروبی نمایندگی بریدگان از مجموعه ها و از نظام را در حال برعهده گرفتن است. این بد نیست و خوب هم هست که هر صدایی نمایندگانی داشته باشند. اما اینکه شعار بدهیم که فلانی به حزب معتقد نیست جای بسی تامل دارد.
اما بهانه نوشتنم مطلب از سر ذوق نوشته شده دوست خوبم اکبر منتجبی است. اینکه دکتر سروش به عنوان روشنفکری مطرح، حامی کروبی باشد - هرچند باید بر نوع حمایتشان نیز توجه کرد - بسیار خوب است. اما از روشنفکران دینی چهره های سرشناسی چون استاد ملکیان نیز در اردوگاه موسوی قرار گرفته اند و متاسفانه سایتها و رسانه های حامی آنقدر که دوستان کروبی ذوق کردند، در خبری کردنش اهتمام نکردند. اما این ذوق زدگی هم چیزی نیست. اما باور کنیم خنده دار است اگر دوقطبی احمدی نژاد - موسوی یا کروبی را تبدیل کنیم به دو قطبی کروبی - موسوی و به جای فعالیت برای تغییر شروع کنیم به رقابت با یکدیگر. باور کنیم خنده دار است اگر ورود یاس نو را در کنار اعتماد ملی بگیریم قطب های رسانه ای و از رسانه های پرشمار ملی غافل شویم. نه پولهای میلیاردی داریم و نه یک دولت در دستمان است، اما رقیب را فراموش کرده ایم. آقای منتجبی فراموش کرده اند که همین حمایت ها چهار سال پیش هم اتفاق افتاد ولی کروبی پیروز نبود. آرای آقای کروبی سقف محکمی دارد و به زعم اغلب نظرسنجی ها بالا رفتنش از ۲۰ درصد در خوشبینانه ترین حالت محال است.
همه مردان رییس جمهور
اقای منتجبی فراموش کرده اند که دو قطبی را من و شما نمی سازیم. مردم اند که می سازند. فراموش کرده اند که لازم نیست دو قطبی مهندس - روحانی را ما فعال کنیم. جامعه فعالش می کند. دنبال قهرمان سازی نیستیم و می دانیم ضعف هایی را که هرکدام از کاندیداها دارند.بد نیست برای بهتر فهمیدن وضعیت موجود بازی رقیب را هم ببینیم. کمی فکر کنیم که چرا فارس و صدا و سیما اینچنین در حال بزرگ کردن کروبی در مقابل احمدی نژادند. اینکه دو قطبی موسوی - کروبی پیش بیاید خواسته اصلی و اولیه صدا و سیما و جناح محافظه کار است.
اگر هدف تغییر وضعیت موجود است، بازی را اشتباه گرفته ایم!
بعد از تحریر: دوست گرامی آقای منتجبی پاسخی به این نوشته داده اند: باور نکنید با بکنید همین است!





۲۰ اردیبهشت ۸۸ @ ۶:۳۴ ب.ظ
این قسمت برایم بسیار جالب بود:
اگر می گوییم موسوی به حزب اعتقاد ندارد، ببینیم که احزاب بزرگ حامی اش هستند و کروبی نمادهایش به تمامی گسستگان از احزابشانند. ابطحی از مجمع روحانیون بریده، کرباسچی و نجفی از کارگزاران و عبدی از مشارکت. کروبی نمایندگی بریدگان از مجموعه ها و از نظام را در حال برعهده گرفتن است. این بد نیست و خوب هم هست که هر صدایی نمایندگانی داشته باشند. اما اینکه شعار بدهیم که فلانی به حزب معتقد نیست جای بسی تامل دارد.
۲۰ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۳۱ ب.ظ
اگر افتخار دیدن و خواندن نظراتتان و همچنین شرکت در نظر سنجی وبلاگ ما به ما ارزانی دهید .از صمیم قلب از شما سپاس گزاریم.
۲۰ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۳۳ ب.ظ
به وبلاگ سر بزنید پشیمان نمی شوید..
۲۰ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۳۸ ب.ظ
شما ناراحت نشو. من اطلاع موثق دارم که کروبی به آقای منتخبی یک چیزی گفته است. حتی میتوانم به شما هم بگویم چه گفته.
من تا نوشته آقای منتخبی را خواندم اسم خودم را گذاشتم کروبی و از زبان کروبی برایش نوشتم:
«اکبر جان! آبروی مرا بردی. مبادا در روزنامه هم به مردم جاهل بگویی و کار دستم بدهی. هوشنگ»
۲۰ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۱:۱۰ ب.ظ
به گمانم بافتی که نام بردید واطراف آقای کروبی هستند برای تشکیل یک حزب جدید که مثل حلقه وین دست به کارهای فکری و تحلیلی بزنند و با تبیین موضوعات سیاسی اجتماعی و فرهنگی مقاله بنویسند و روزنامه و ژورنال و کتاب منتشر کنند مفید است. به شرط آنکه دکتر سروش هم سر حلقه این جمع باشد. اما، دولت، مدیر اجرایی میخواهد که چرخ در گل مانده دولت را ساحل سلامت رهنمون شود.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۱:۳۷ ق.ظ
میرحسین موسوی قطعاً کاندیدای مطلوب مشارکت یا خصوصاً کارگزاران نیست. حمایت کارگزاران از موسوی صرفاً بخاطر شانس پایین پیروزی کروبی است. وگرنه رییس جمهور شدن مرید فکری محمدرضا حکیمی فاجعه ای دیگر خواهد بود برای اقتصاد ایران. موسوی شعار حقوق بشر و دموکراسی نمی دهد بخاطر اینکه اینها در فکر ایدیولوژیکش اصلاً جایی ندارند; نه از سر عملگرایی.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۲:۰۷ ب.ظ
دکتر سروش مثل اینکه یادش رفته زخم حضورش در انقلاب فرهنگی هنوز خوب نشده که باز هم فیلش هوای وادی سیاست کرده این نوع اظهار نظر یا از نپختگی سیاسیست یا از حب و بغض های شخصی.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۲:۰۸ ب.ظ
فکر میکردم که دلایلی برای این نظرتون که موسوی عملگرا تر از کروبی است ارائه دهید ، ولی می بینم که متاسفانه شما هم یه ور رو گرفتید و طرف دیگر رو میکوبید .
چقدر جالب ، به بقیه نصیحت میکنید که دعوای ما خودی نیست و خودتون از سرتاپای این پست یه بازی خودی رو شروع کردید و گیر می دید به دکتر که نظرتون بر خلاف نظر ماست و …
من جای شما بودم این قدر ساده به جداشدن کرباسچی و نجفی از کارگزاران ، عبدی از مشارکت و ابطحی از مجمع روحانیون نگاه نمی کردم و دلیلش رو کنکاش می کردم ، این چیزی که شما خیلی راحت نقطه ضعف کروبی می دونید ، به نظر من نقطه ممیزه و مثبت کروبی یه .
خانم دکتر ، هم دانشگاهی محترم ، بیشتر دقت کنید و این قدر ساده از کنار این مسائل رد نشید .
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۱:۴۰ ب.ظ
تازه شما بزرگ تر از همه این آدم ها رو نگفتی! وقتی پرفسور مشایخی میگه میرحسین؛ و براش استدلال می کنه، باید به این آدم امیدوار بود
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۳:۱۶ ب.ظ
سلام و ممنون
ممنون که انقدر خوب، دقیق و با فکر مینویسید.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۳:۲۷ ب.ظ
من با نظر SaeedSharif موافق هستم. شما هم دارید به نوعی طرف مقابل را میکوبید. امیدوارم چند پست از شما داشته باشیم که با دلیل عملگرا بودن موسوی را بیان کند.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۶:۴۶ ب.ظ
اینکه احزاب و گروه ها از موسوی حمایت کردند دلیل بر دیدگاه حزبی موسوی نیست چنانکه علیرغم این حمایت ها وی کوچکترین واکنشی که نشانگر دیدگاه حزب گرایانه باشد از خود بروز نداد و نهایتا هم به صورت مسقل وارد انتخابات شد. در آنسو اگر چه به قول شما افراد بریده از احزاب خود گرد کروبی جمع شده اند، ولی کاندیداتوری کروبی متاثر از جمع شدن آنها نبوده کما اینکه وی حزبش را چهار سال پیش تشکیل داد و برای این انتخابات برنامه داشته و دارد. یکی از حداقل مفاید پیروزی کروبی همین پیروزی تفکر حزبی در این حزب گریزی موجود در سیاست حال حاضر ایران است.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۶:۴۷ ب.ظ
دو سه نکته را باید در نظر داشت که نقطه ضعف شماست
۱- دلایل شما برای عملگرا بودن موسوی چیست؟
۲- چرا خودتان هم کروبی را عوض احمدی نژاد کوبیده اید؟
۳- اتفاقا آنهایی که از حزبهای خود بریده و به کروبی پیوسته اند جز نقاط مثبت کروبی حساب می شوند. این اقراد بسیار قویتر از دیگر هم حزبیهای خود هستندمقایسه کنید درجه تاثیر کذاری کرباسچی را با مرعشی!! یا ابطحی را با دیگر افراد روحانیون مبارز
۴- دلیل حمایت مشارکت و …. از موسوی نه معتقد بودن ایشان به اصلاحات بلکه شانس رای بیشتر ایشان است و این نشان می دهد گروههایی که شما سنگشان را به سینه می زنید در بهترین حالت بدون ایدئولوژی مشخص و در بدترین حالت نان به نرخ روز خور هستند
۵- اینکه سروش را با مصطفی ملکیان مقایسه می کنید کمال بی انصافی سروش کجاو او کجا سروش خود از تبیین کنندگان جدایی دین از سیاست است و حرفش برای بسیاری از جمله من حجت است
در پایان از شما می خواهم دلیلی به جز احمدی نژاد و حمایت خاتمی در حمایت از موسوی ذکر بفرمایید با تشکر
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۰۹ ب.ظ
با سلام
اینجانب دارم بررسی می کنم به میرحسین رای بدهم و یا کروبی. اما هرچه بیشتر با نظریات جناب موسوی بیشتر آشنا می شوم بیشتر به این نتیجه می رسم که به ایشان رای ندهم. چون حرف هایش آدم را یاد دهه شصت می اندازه، اسلام ناب محمدی. ایشان اصلا به حزب معتقد نیست. یعنی چه مستقل آمده است….
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۲۷ ب.ظ
حالا که به نظر نمیرسد هیچکدام به ۵۰٪ در مرحلهٔ اول برسند، بهتر است سر کروبی و موسوی دعوا نکنید.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۲۸ ب.ظ
اما در مورد مقایسه سروش و ملکیان، گرچه با طرز نگاه این روشنفکران دینی کلاً سنخیتی ندارم، این دو را در یک رده نمیدانم. در زمینهٔ علوم انسانی، سروش تنها در مواردی نظر میدهد که در آن تخصصی داشته باشد و در آن زمینهها (از بحثهای کلی فلسفهٔ تحلیلی باشد تا آرای پوپر تا فلسفهٔ دین تا شرح و توضیح مثنوی مولوی) کارهایش لااقل در حوزهٔ زبان فارسی کیفیت خوبی دارد. در مقابل، ملکیان کسی است که عادت دارد راجع به هر چیز نظر دهد و متأسفانه در بسیاری از آن موارد سواد درستو حسابی ندارد و گاه کاملاً بیسواد است. او یک بار در جمعی از دانشجویان در اصفهان، در حاشیهٔ استدلالهایش، گفته بود تخت جمشید را رومی ها ساختهاند و همچنین گفته بود سمرقند و بخارا در زمان قاجار و عهدنامهٔ ترکمنچای از ایران جدا شدند. این درجه از ناآگاهی (نسبت به تاریخ ایران و منطقه) برای هر تحصیلکردهٔ ایرانی زشت است، چه رسد به آنکه او بخواهد در جمعی اظهار فضل کند.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۳۳ ب.ظ
http://roozmare.blogfa.com/post-365.aspx
دزدی
آقای میرحسین موسوی اصلا کار خوبی نکردید که سرود آفتابکاران را دزدیدید*، عکس خودتان را رویش گذاشتید و دادید با صدای بدون خش و بدون گروه کر زنها آن را دوباره بخوانند و به نام شما بزنند. این سرود مال شما نیست. سراینده و خواننده و هوادارانش را دوستان و همفکران و همکاران شما یا کشتند یا تبعید کردند و یا خفه خوان دادند. البته درک می کنم که حالا با این همه آدم خفه خوان گرفته شما مانده اید بی سرود و بی ترانه اما باور کنید این کار شما دزدیست
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۵۷ ب.ظ
خانم توحید لو بنده از کسانی بودم که دور قبل به معین رای دادم و الان بعد از بررسی هر دو کاندیدا به کروبی رای خواهم داد.
به نظرم میر حسین چند تا ستاد را هم نتوانست مدیریت کند. ورود بسیار بد و بی موقع بع انتخابات داشته و مطمئن باش اگر تلاش های فراوان خاتمی نبود این حداقل آرا را هم نداشت. من خودم ار کسانی بودم که اصلا جز آن سقف رای کروبی که شما می گویید نبودم ، اما برایم کاملا محسوس است که آرای کروبی روز به روز رشد محسوسی دارد.
بنده به خاطر کارم با گروههای اجتماعی متفاوتی سر و کار دارم.به همین دلیل این تغییرات را روزانه در لایه های مختلف می بینم. از شما می خواهم محتاط تر اظهار نظر کنید.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۵۸ ب.ظ
موسوی این بیست سال کجا بوده است؟ تازه دم آخر هم خودش را کاندیدای مستقل معرفی کرد؟ کاندیدای مستقل یعنی چه؟ ات صولگرای اصلاح طلب یعنی چه؟ بیانیه هشت ماده ای اما چه صیغه ای است؟ بازگشت به شعارهای انقلاب یعنی چه؟ موسوی تخیلی گرای مذهبی است مانند سوسیالیست های تخیلی. انسان قابل تقدیری است. اما دین گرایان تخیلی درد دوای جامعه کنونی ما نیست. معضل جامعه ما بازگشت به شعارهای اوایل انقلاب نیست. شعار «بازگشت به مستضعفین» یعنی چه؟ به هرحال باید به موسوی هم وقت داد تا با آمدن به صحنه و دیدن شرایط جدید، از حیث رصد و شناخت اوضاع واقع کمی به ترازمندی برسد. امیدوارم که از میان موسوی و کروبی یکی انتخاب شود. سروش در آن دوره قبلی حرفش حق بود و الان هم همین است. ما باید کاری بکنیم که این دور باطل یک گام به پیش دو گام به پس! قطع شود. بیانیه های کروبی و برنامه های او به روزتر از سخنان موسوی است. دیگر زمان آن رسیده است که به فعل بیندیشیم و نه به قول.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۸:۱۶ ب.ظ
با سلام
صادقانه بگویم من تا کنون مطلبی نخوانده بودم که به اندازه ی مطلب شما به اختلاف و رقابت بین این دو داوطلب عزیز تا بدین حد دامن زده باشد و از این لحاظ واقعا خواهش بازبینی در این تفکرتان را دارم.
اما نظر شخصی ام در ارتباط با موضوع این است که من با استدلال دکتر سروش موافق و به آن متقاعدم و بیش از هر چیز نگران این هستم که رای اصلاح طلبان که زمانی توسط گنجی و خانم عبادی شکسته شد، این بار توسط بنیانگزار اصلاحات شکسته شود.
یا آرزوی توفیق برای شما
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۸:۳۹ ب.ظ
با سلام، من هم به نظر شما کاملا موافقم متاسفانه آقایون در اعتماد ملی فراموش کردند که رقیب کیه و هدف چیه ( شاید هم اشتباهی گرفتند) روز گذشته در اعتماد ملی آقایی مطلبی نوشته بود درباره آقای میرحسین موسوی که خواندنش در روزنامه اعتماد ملی عجیب بود. نباید فکر کنیم کار آقای احمدی نژاد تموم شده و ایشان حتما بازنده بزرگ انتخابات خواهند بود( بیخود نمی گویند که معجزه هزاره سوم است!).در ضمن مردم در فضای دو قطبی روحانی و غیر روحانی قرار گرفتند. شاید یکی از دلایل پیروزی احمدی نژاد بر هاشمی این بود که عده ای از مردم از رییس جمهور معمم روی گردان شده بودند.
به امید روزهای شیرین پس از پیروزی در نبرد برای نجات ایران.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۸:۵۷ ب.ظ
من استدلال ملکیان را ندیده ام اما استدلال سروش همان است که چهار سال پیش بود. یعنی ربطی زیاد به کاندیدا ندارد ایشان معتقد است چون اصلاح طلبان قدرت معرفی کاندیدایی که تمامی نظراتشان را حمایت و عملی کند ندارند پس همان بهتر که بدون ورود مستقیم به قدرت از کسی حمایت کنند که فضایی اندک برای تنفس و کار جامعه روشنفکری ایجاد کند. یعنی اگر مشارکت و سازمان مجاهدین از کروبی حمایت کرده بودند احتمالا سروش از موسوی طرفداری میکرد. من این استدلال سروش را نمی پذیرم و به نظرم تمامی ایرادات سروش به موسوی به کروبی نیز به مقداری بسیار بیشتر وارد است. فرق اینجاست که در مقام اجرا موسوی بسیار موفق تر از کروبی میتواند باشد. ستاد کروبی ملقمهای است از افرادی با تفکرات متفاوت و متضاد بدون یک رهبری فکری از سوی کروبی. این ستاد هر چند کارکرد انتخاباتی خوبی دارد اما در اجرایی کردن برنامه ها با مشکلات جدی مواجه خواهد بود. به هر حال هر دوی اینها صد مرتبه بهتر از احمدی نژاد هستند و به نظرم باید در روزهای آخر با یک ارزیابی صحیح از شرایط هر کدام از آنها که شانس کمتری برای انتخاب شدن دارد به نفع دیگری کنار رود.
۲۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۰:۱۷ ب.ظ
حکایت غضنفر حکایت نو نیست ، در آینده هم همین بساط است و خواهد بود .
۲۲ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۲:۵۱ ق.ظ
اکبر عزیز و لاله خانم عزیزتر، شدیدا سخن از زبان ما گفتید!
یکی به نعل و یکی به میخ میزند این میرحسین.کدر حرف می زند.
۲۲ اردیبهشت ۸۸ @ ۹:۴۲ ق.ظ
یه احتمال هم وجو داره، شاید کروبی به نفع منیر حسین کنار رفت؟ اون وقت می شه به عقلانیت نسل قبلیمون امیدوار باشیم
۲۲ اردیبهشت ۸۸ @ ۹:۴۳ ق.ظ
منیر حسین نه میر حسین!
۲۲ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۰:۵۷ ق.ظ
از نوشته متقن تان استفاده بردم
۲۲ اردیبهشت ۸۸ @ ۲:۰۹ ب.ظ
فکر می کنم این دوره از انتخابات پیچیدگی خاص خودش رو داره
افرادی که اعلام حمایت از شیخ اطلاحات می کنند!سروش؟؟!
یا حضور مهندس موسوی بعد از چندین سال غیبت سیاسی و اینکه حداقل ایشون برای من یا هر نسل سومی کاملا شخصیت مبهمی هستند!
انصراف جناب خاتمی!احتمال رد طلاحیت شدن اعلمی!
برای همین باید اسم این دوره از انتخابات و گذاشت
دل اشوب بازار انتخابات!
۲۲ اردیبهشت ۸۸ @ ۴:۲۶ ب.ظ
سلام دوست عزیز
متاسفم از وضعیتی که این روز ها در جامعه می گذرد .
فضای عجیبی است این روز ها .نمی دانم دارد چه اتفاقی می افتد ولی
فضای انتخاباتی امروز جامعه ما بسیار شبیه دوره نهم است وضعیت موسوی
خیلی شبیه آقای معین است خیلی از آقای موسوی اسم می برند ولی وضعیت د
قیقا بر شرایط آن روز ها منطبق است .دلهره ای در درون من از هفته پیش بوجود
آمده است که احمدی نژاد برنده انتخابات است .ما انتخابات را اگر ببازیم کسی
جز موسوی مقصر نیست .انتخابات برده را با حضور آقای خاتمی را داریم می بازیم .
۲۲ اردیبهشت ۸۸ @ ۹:۰۴ ب.ظ
دقیقا مشکل اصلی در حال حاضر همین است که شما مطرح کردید.اما زیاد نگران نباشید.خبرهایی می رسد که قرار است هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی پادر میانی کند تا کروبی کنار بکشد. اشکالی ندارد . بگذارید وارد تبلیغات شوند. معلوم میشود که خود کروبی کنار خواهد کشید…
۲۲ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۰:۰۳ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم اشغل الظالمین بالظالمین و اخرجنا من بینهم غانمین برحمتک یا ارحمن الراحمین …
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۸:۵۶ ق.ظ
سلام از نوشته منتجبی به اینجا آمدم.
حقیقت این است که من نیز بعد از اعلام نظر سروش اول یکه خوردم بعد به این نتیجه رسیدم که کروبی در برابر میرحسین اصلح است.
من با نزدیکان میرحسین زیسته ام فکر نمی کنم اندیشه اصلاحی آنچنانی داشته باشند برای نجات مملکت از دست این گردنکشان احمق خوبند اما اگر کروبی بیاید ما دو تا برد داریم یکی شکست احمدی نژاد و دیگری راه افتادن ماشین اصلاحات پیشرو.
ممنون
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۹:۱۹ ق.ظ
۱- تمام کار هائی رو که طرف مقابل رو متهم به انجامش کردید خودتون هم مرتکب شدید.
۲- اون دسته از اطرافیان من که میخواستن به موسوی رای بدن تنها دلیلشون این بود که رای موسوی بیشتره و این جوری میتونند جلوی احمدی نژاد رو بگیرن. یعنی حرفهای دهه شصتی ایشون برای کسی جذابیتی نداشته. حقیقت اینه که رای موسوی بیشتر نیست، همه فقط این جوری فکر میکنند. در صورتی که اگر همه به برنامههای کاندیداها نگاه کنند و بر اساس اعتقاداتشون رای بدهند (نه بر اساس نتیجهٔ انتخابات) کروبی شانسش جداً بالا میره. گرچه به نظر من انرژی ستاد کروبی تو همین ۱ ماه گذشته با حمایت افراد مختلف، از سروش گرفته تا نوری زاده، به توان ۱۰ رسیده.
۳- دکتر سروش ۴ سال پیش از طرف مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ مرد تأثیرگذار دنیا انتخاب شد (http://www.time.com/time/subscriber/2005/time100/scientists/100soroush.html). اینکه ارادتتون به آقای میرحسین باعث بشه که مصطفی ملکیان رو کنار دکتر سروش بذارید عمق دلبستگی شما رو نشون میده.
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۹:۳۵ ق.ظ
خانم محترم
استاد ملکیان تا کنون رسما از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده اند. لطفا اگر می خواهید برای آقای موسوی تبلیغ کنید از جیب خودتان هزینه کنید نه از دیگران.
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۲:۰۵ ب.ظ
قسمت جالب حرفهای شما اون جاست که میگید موسوی مرد عمله چون شعاری نداده که نتونه عمل کنه. آخه خانوم محترم ایشون اصلا شعار و قولی به مردم ندادند که بخوان بهش عمل بکنند یا نکنند. از بی برنامه بودن میرحسین میخواهید یه ابزار برای تبلیغ عمل گرا بودن بسازید! پناه بر خدا!!!
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۲:۱۶ ب.ظ
من تا ۱۰ روز پیش مردد بودم که به چه کسی رای بدم. ولی بعد از کلی تحقیق دیدم که اگر بخوام آقای میرحسین رو به دور از هیاهوهای اطرافش تحلیل کنم، میبینم که این بنده خدا داره به ۱۰۰۰ دلیل و برهان بیّن و آشکار فریاد میزنه که من نه اصلاح طلب هستم، نه از اصلاح طلبها خوشم میاد! تنها چیزی که برام جای سؤال باقی مونده بود حمایت آقای خاتمی بود که من نمیفهمیدم. خوشبختانه به خودم امیدوار شدم چون دیدم آدمی مثل سروش هم این مسئله براش مبهمه!
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۳:۱۰ ب.ظ
انتخابات گذشته را امثال خانم توحیدلو با حمایت از فردی که حتی توان کسب ۱% آرا در شهرهای بزرگ را نداشت باختند، تقصیر ندارند ذهن مشارکتی ذهنیت برده وار و دگم چپ است، یک دستور به سمیه توحیدلومی دهند و او شبیه رجانیوز باید توجیه بنویسد، هر موقع شما خانم توحید لو و روسایتان حاضر شدید اذعان کنید حمایت شما از معین به جای کروبی چهار سال احمدی نژاد را به ایران تحمیل کرد، می شود با شما بحث کرد والا شما هنوز مشغول تکرار توهمات سالهای گذشته خویشید
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۳:۴۶ ب.ظ
استدلال خودت رو نگاه کن: “اگه تو سروش داری، من هم ملکیان دارم. اگه تو نیلی داری، من هم ستاری فر دارم!” خیلی خاله زنکی بود.
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۴:۱۵ ب.ظ
بله برنامه های اقای مهندس موسوی اجرایی ترند وملموس تر
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۵:۳۵ ب.ظ
دوست ارجمند مطلب شما را خواندم . متاسفانه بسیاری از طرفداران اصلاحات در ایران که اغلب از قشر دانشگاهی و تحصیلکرده هستند توجه ندارند که آقای موسوی در میان قشر عظیمی از رای دهندگان که جامعه روستایی یا حاشیه نشینان شهر ها هستند شناخته شده نیستند و با این همه دهمین انتخابات ریاست جمهوری اندک اندک به روزهای حساس خویش نزدیک می شود و در یک نگاه چنین به نظر می رسد که با کنار رفتن سید محمد خاتمی پیش بینی نتیجه نهایی انتخابات از قبل پیچیده تر گردیده است . در این میان جریان اصلاح طلب که در انتخابات دوره نهم هم با وجودی که به طور بالقوه دارای آرای بیشتری نسبت به جریان اصول گرا بود ولی در نهایت رقابت را به رقیب اصول گرا واگذار کرد . در انتخابات جاری نیز در ارزیابی های اولیه چنین به نظر می رسد که اصلاح طلبان باز در شرایطی مشابه چهار سال قبل قرار دارند و علیرغم اینکه به طور بالقوه در موقعیتی بهتر از رقبای اصول گرای خود قرار دارند و حتی بخشی از اصول گرایان مال اندیش که به آینده کشور بیشتر از منافع حزبی اهمیت می دهند . در صدد بر آمده اند به یکی از کاندیداهای اصلاح طلب ولی مستقل رای دهند . با این همه بروز تشتت آرا در جبهه اصلاح طلبان همچنان محتمل و جدا امکانپذیر است . اشکال دیگر گروه بزرگی از اصلاح طلبان آن است که در ارزیابی های خود از نقش اجتماعی طبقات و اقشار مختلفی که در انتخابات شرکت دارند به نقش تعیین کننده آرای جامعه روستایی در انتخابات کشور کمتر توجهی مبذول داشته اند و در میان این نیروی عملا تعیین کننده از فعالیت جدی و عمیق برخوردار نیستند . سومین نکته آنکه ایشان غالبا مانند چهار سال پیش در خصوص آقای کروبی ارزیابی درستی ندارند و قضاوتشان در مورد وی اغلب توام با احساساتی منفی است که چندان منطقی به نظر نمی رسد. سخن کوتاه اصلاح طلبان اگر قادر نباشند در نهایت روی یک کاندیدا تفاهم کنند و برای جلب آرای جامعه روستایی نیز به طور جدی فعالیت نکنند . یکبار دیگر علیرغم برتری بالقوه عددی و کمی قافیه را باخته اند .
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۶:۴۸ ب.ظ
سخن از زبان ما می گویید به شدت! دوستان خیلی چیزهارو فراموش می کنند مدام
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۴۹ ب.ظ
جواب های خوبی به مطلب شما داده شده. نگاه شما اصلن عجیب نیست نقطه ی مشترک اکثر هواداران میرحسین در تخریب کروبی و بزرگنمایی میرحسین در عملگرایی و برنامه هاش هست. دو مسئله ای که تا حالا از میرحسین بروز پیدا نکرده و اما هوادارانش به شدت دارن تو بوق می کنن.
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۵۸ ب.ظ
خانم توحید لوی عزیز
آن سقف رای ۲۰ درصدی که برای کروبی قائلید شامل امثال من که بعد از کنار رفتن خاتمی مجبور به تصمیم گرفتن شده ایم نمی شود. آقای میرحسین نماد و مظهر تمام کلیشه های ۳۰ سال حاکمیت است که از آنها بیزار شده ایم. در ضمن در جدال بین طرفداران این دو تا عصبانیت و پرخاشگری در جناح میر حسین به مراتب بیشتر است. همین مطلب خود را با مقاله آقای منتجبی مقایسه کنید.
۲۳ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۱:۳۵ ب.ظ
با سلام
این توپیدن های گاه و بیگاه به افراد برای عملکرد گذشته شان در جمهوری اسلامی هم از آن پدیده هاست!
سروش به میر حسین، دولت آبادی به سروش،… نمونه های چند روز اخیر.
متاسفانه در این سی سال نخبگان ما شجاعت آن را پیدا نکردند که یک بار و برای همیشه به اشتباهات خود در جریان انقلاب و بعد از آن انتقاد کنند. تا هم خیال خود و هم منتقدان ( و بعضا مقرضان) را راحت کرده باشند.
ببینید مردم ایران و در راس آن ها نخبگان کشور در مبارزات آزادیخواهانه خود پشت سر کسی راه افتادند که درباره تئوری و افکار خود کتاب ولایت فقیه را نوشته بود. حال آن تئوری قانون شد و اقتدارگرایان را بد جوری بر سرنوشت این ملت حاکم کرد!
در شرایط دو قطبی آن روز آزادیخواهان بیشتر در مقابل غرب آن روز قرار گرفتند و متحد طبیعی شرق شدند که فلسفه سیاسی جذابی را هم یدک می کشید.
خیلی از نخبگان ما در اثر شوک انقلاب خرد خود را به پای کسانی ریختند که سطح سواد آن ها بسیار پایین بود و درکی سطحی از نیازهای مردم و کشورداری داشتند. بعد کش دادن جنگ هم بر معضلات افزود و کفه اقتدارگرایی بد جوری در برابر کفه خردورزی سنگینی کرد و بقیه قضایا… تا نهادینه شدن اقتدارگرایی و وضع فلاکت بار موجود!!
اکنون همه آن هایی که خود روزی خواسته یا ناخواسته وزنه ای شدند برای سنگینی کفه اقتدارگرایی در برابر خردورزی، شکر خدا بیدار شده و در صدد جبرانند. اما هیچکدام نه تنها نمی خواهند نقدی بر گذشته خود داشته باشند، بلکه مدعی گذشته دیگران می شوند. دوستان بیایید منصف باشیم و با اظهارات نسنجیده خود به اقتدارگرایان هدیه ندهیم. آن ها عزم خود را جزم کرده اند که دولت فعلی را برای چهار سال دیگر سرکارنگهدارند. نباید خوش خیال بود و فکر و انرژی خود و دیگران را هدر داد که حریف سخت غدار است!!
۲۴ اردیبهشت ۸۸ @ ۱:۰۳ ب.ظ
استاد ملکیان از هیچ کاندیدائی حمایت نکرده اند
و این دروغ محض است.
اما در مورد آقای میرحسین
خواهید دید که همه طرفدارانش به یک سال نکشیده می نالند
که
احمدی نژادِ اصلاح شده باز بر سرشان مسلط شده است
و توبره هاشان را از سهمِ مساوی پر خواهد کرد
و آرزوی دولتِ کوچک و دموکراتیک را به فنا می برد
به تعبیر دکتر سروش در مورد ظلم پذیری موسوی توجه کنید:
قربان تمکین ات شوم می بین و سر بالا مکن
آیت الله منتظری فرموده اند که موسوی شجاعت ندارد و فردی مصلحت سنج است. خلافِ کروبی
۲۴ اردیبهشت ۸۸ @ ۵:۱۸ ب.ظ
سلام
از بد حادثه کروبی تنها شانس اصلاحطلبان است.
به نظر من میرحسین تنها یک اصولگرای دوست داشتنی است که در همه حال بر احمدینژاد ترجیح دارد.
۲۴ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۰۸ ب.ظ
سالهاست که شما را می شناسم. از زمان دانشکده فنی. اولین بار است وبلاگتان را می بینم.ظاهرن همانطور مانده اید.
من به وبلاگ آن آقا(منتجبی) هم رفتم مطلبش را خواندم.
شما از او پرخاشگرانه تر نوشته اید.
در ضمن راستش گرچه سالها چشم انتضار موسوی نشستم ولی متاسفانه تا امروز یک خط هم برنامه معرفی نکرده است و من هم دیگر ریسک نمی کنم فقط بر اساس قیافه و مظلومیت رای بدهم که اگر بر اساس آن باشد همان احمدی نژاد از همه مظلوم نما تر است.
به آقا رضا هم سلام برسونید
۲۵ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۱:۵۹ ب.ظ
من هم با اینکه اصلا از کروبی خوشم نمیاد ولی مجبورم به کروبی رای بدم چون به نظر من از میر حسین خیلی با برنامه تر و بهتر کار کرده تا حالا . حداقل فایدش اینه که حزبی کار کردن رو در جامعه نهادینه میکنه .
رای من کروبی
۲۶ اردیبهشت ۸۸ @ ۷:۵۸ ق.ظ
سلام
مطلب بسیار دقیق و جالبی بود. آری بازی اشتباه گرفته شده است.
۲۶ اردیبهشت ۸۸ @ ۸:۵۶ ب.ظ
اگه در این متن کلمات کروبی و موسوی رو عوض کنیم ، آنگاه متن درست می شود !
کرباسچی ، عبدی ، مهاجرانی ، ابطحی ، سروش و … خودشان یک حزب هستند!
احزاب حامی موسوی فقط برای پیروزی از موسوی حمایت می کنند ، من یه زمانی به مشارکت اعتقاد داشتم چون حرف هایی می زد که الان داره کروبی می زند ولی الان موشوی شده یه پا احمدی نژاد مدرن !
کروبی اگر رای هم نیارد من به او رای خواهم داد چون به مسیری که دارم اعتقاد دارم من به شخصیت ها زیاد اعتقاد ندارم ، من به مردی با عبای شکلاتی و شیخ اصلاحات و نوار سبز و … اعتقاد ندارم !
من به یک مسیر و هدف اعتقاد دارم که الان کروبی بیانگر اهداف و آرمانهای من است (هرچند نسبی) در حالی که موسوی شعار به بازگشت به اصول اولیه انقلاب می زند!
۲۷ اردیبهشت ۸۸ @ ۱۲:۱۹ ق.ظ
عجبا که زمانی امثال باقی نماد دمکراسی خواهی و حقوق بشر و شهید راه عدالت خواهی از منظر مشارکتیان و مجاهدیون بودند و عبدی بزرگ راهگشای اصلاحات و سروش رهبر معنوی جبهه ی ازادی خواهی و دمکراسی طلبی و مهاجرانی یگانه فرهنگ مدار سیاست ایرانی و کرباسچی نماد مظلومیت اصلاحات و امیر کبیر این سرزمین اما همه ی این القاب و عناوین و ستاره های بر دوش تا جایی است که خود کامگان و تکروانی همچون محمد خاتمی و نبوی و میردامادی و تاج زاده و جلائی پور را خوش اید.اخر دولت ابادی کجای عرصه ی سیاست است که نقدی هم بر سروش داشته باشد؟؟؟ وای بر این مردم که چشم انتظار میر و سید هستند! غافل از اینکه این میر و ان سید در پی قدرت رحمی بر رفقای گرمابه ی اشنا ندارند چه برسد به رعیت و رعیت زادگان نا اشنا!
۲۷ اردیبهشت ۸۸ @ ۳:۲۷ ق.ظ
وحشتناک شده . من نفهمیدم این پتانسیل مخالفان احمدی نژاد چرا باید در ۲ جبهه تقسیم بشه تا رایشون در برابر احمدی نژاد شکسته بشه . محسن رضایی هم که آمده تا آرای اصولگرایان متمایل به میرحسین رو جذب کنه .
آقای قوچانی و دیگر حامیان باورنکردنی آقای کروبی( نظیر کرباسچی ، عبدی ، ابطحی ، سروش) نباید فراموش کنند که در بوجود آمدن این حالت نقشی غیرقابل انکار داشته اند . و درصورت به قدرت رسیدن مجدد احمدی نژاد نامشان به عنوان خائنین به وطن ثبت خواهد شد . چند واقعیت غیرقابل انکار هم هست:
۱- آقای کروبی سقف رای داره و دارای دافعه هست.
۲- حتی اگر میرحسین به هیچ چیزی اعتقاد نداشته باشه برای طیف بیشتری از مردم جذاب تره تا آقای کروبی.
۳- بهتر بود حامیان سفت و سخت آقای کروبی نظرشان را بین این دو گزینه منصفانه تر می گرفتند:
احمدی نژاد حتما رای نیاورد.
کروبی حتما رای بیاورد.
۲۸ اردیبهشت ۸۸ @ ۱:۴۱ ب.ظ
سخن معلم :
سلام
سرکار خانم توحید لو
فکر می کنم اخیرا انتقادهای تندتان را نسبت به نامزدی آقای خاتمی وتعریف و تمجیدتان از مدیریت عملگرای آقای احمدی نژاد از یاد برده اید !
با این تفاسیر البته رویتان نمی شود که از آقای میر حسین موسوی حمایت کنید !
پس چرا ان را علنی نمی کنید …
و تعجب من از خوانندگان است در حالی که خانم توحید لو زحمت یک پاسخ در حد سلام و علیک را هم به خوانندگان نمی دهند این همه کامنت چه معنا دارد ؟!
بهتر است کمی در مواضع خود ثبات داشته باشید .
منتظر شما در وبلاگ ” سخن معلم ” هستیم !
هر چند شما نیز از عملگرایی فاصله گرفته و به جرگه بی شمار روشنفکران پیوسته اید !
پیروز و پایدار باشید.
۲۹ اردیبهشت ۸۸ @ ۶:۵۱ ب.ظ
جالب بود اما تنها شما نیستید که در اظهارنظروسواس دارید.اوضاع بغرنجی هست.کافیست در تب این همه حرف،جرعه ای آب بصیرت بنوشیم.موفق باشید.
۳۰ اردیبهشت ۸۸ @ ۶:۱۷ ب.ظ
خیلی به جا و عالی بود
به نظر من اطرافیان کروبی دارند دست به ترفندهای ژورنالیستی می زنند برای مطرح کردن او که الحق هم این کاره اند اما ای کاش برای جناح رقیب این این کارها را می کردند
۳۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۴:۰۶ ب.ظ
بارها این سخن را شنیدیم که کفته اند بیاید انتخاب کنیدتا کسی برایتان انتخاب نکند ویا ما در یک جامه اذاد هستیم واز این حرفا… من نمی دانم کجای این انتخابات ءانتخاب مردم است ما داریم کسانی رو انتخاب می کنیم که اینها انتخاب کرد
حال تصمیم با خودتان است
۳۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۴:۰۹ ب.ظ
ایول داداش راستی که حرف دل خیلی ها رو کفتی منم بااین گفته ها موافقم
۳۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۴:۱۳ ب.ظ
با با برو کم شو
۳۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۴:۱۷ ب.ظ
زورت به فحش رسیداحمد اقا من که فکر میکنم “مهم نیست”حرف منطقی میزنه
اگه این طور نبود چرا از بین چنصد کاندید فقط چهار تای ان ها صلاحیت کرفتن
۳۱ اردیبهشت ۸۸ @ ۴:۲۱ ب.ظ
با این که من با اصل رای دادن موافقم ولی این حرفای شما منو خیلی تکون داد به همین علت دیگه قصد ندارم تو انتخابات از قبل نتیجش معلوم شده شرکت کنم
۱ خرداد ۸۸ @ ۱۱:۵۲ ق.ظ
من فکر می کنم با این حرفها بازار انتخابات که خواسته همین رژیم رو داغ میکنین و هیچ فایده دیگه ای نداره
۳ خرداد ۸۸ @ ۱۰:۴۳ ق.ظ
من فکر میکنم رقبای اصلی کروبی و موسوی باشن چون با اطمینان میشه گفت احمدینژاد نمیتونه بیش از نیم آرا رو به دست بیاره وطبق قانون انتخاباتی ایران در دور اول انتخابات هر کسی که نصف آرا به علاوه ی یک رو به دست بیاره رییس جمهور خواهد شد و اگه کسی نتونست انتخابات به دور دوم کشیده میشه. همه ی ما میدونیم اگه انتخابات به دور دوم کشیده بشه یک اصلاح طلب برنده خواهد شد .پس میشه گفت تلاش کروبی برای رفتن به دور دوم به همراه احمدینژاد یا موسوی خواهد بود .پس من به شما اطمینان بدم که در صورت برگزاری صحیح انتخابات یک اصلاح طلب رییس جمهور خواهد شد
۱۲ خرداد ۸۸ @ ۱۱:۱۲ ق.ظ
وقتی خبر حمایت دکتر سروش را از کروبی شنیدم وحشت کردم!!!!
گفتم شاید آخر الزمان فرا رسیده!!!
جای تعجب بسیار دارد که مغز متفکری چون سروش که در اوان جوانی در اوایل انقلاب با چهار جلسه مباحثه حضوری مغز متفکر حزب توده احسان طبری را محکوم نمود و اصول دیالکتیک را براحتی زیر سوال برد به مونگول وعقب مانده ای چون کروبی رای دهد که در حرف زدن عادیش هم دچار مشکل است.
کار دنیا بر عکس شده
۲۳ تیر ۸۹ @ ۱۲:۲۱ ب.ظ
بسم الله
سلام
من راجع به نظریات سروش حرف زیاد دارم که بسیاری از این حرفها را وبلاگی کرده ام. لذا از بازدید کنندگان این صفحه دعوت می کنم حتما سیر سروش شناسی وبلاگ من در صفحه زیر و لینکهای مندرج در آن را نیز ببینند:
http://cmj.persianblog.ir/page/drsoroush