برای تماس با ما mail@smto.ir همچنین میتوانید با شماره موبایل 09121119980 تماس بگیرید
اجتماعی

چگونه گره عضلانی را برطرف کنیم؟

تصور کنید که ورزش سنگین کرده‌اید، عضلاتتان کمی خسته است اما باقی روز هیچ درد و مشکلی ندارید. صبح روز بعد، از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید پشت شانه‌تان گرفته است. وقتی عضلات شانه‌تان را می‌مالید، انگار گلوله کوچکی زیر پوستتان حس می‌کنید که منقبض می‌شود و درد خفیفی دارد.

به نقل از «کانورسیشن»، این گره‌های عضلانی که گاه به کوچکی تیله و گاه به بزرگی توپ گلف است، «نقطه ماشه‌ای» نام دارد و در لایه «نیام» رخ می‌دهد؛ لایه‌ای نازک از بافت پیوندی که ماهیچه را احاطه می‌کند.

وقتی عضله حتی اندکی آسیب می‌بیند در ماهیچه و لایه نیام تورم ایجاد می‌شود و آن توده بافت متورم همان نقطه ماشه‌ای است که حرکت را محدود و دردناک می‌کند.

گره‌های ماهیچه‌ای را نمی‌توان در اسکن‌های پزشکی مشاهده کرد و پژوهشگران هنوز به سازوکار فیزیولوژیکی که این واکنش را در ماهیچه ایجاد می‌کند پی نبرده‌اند.

به نوشته کانورسیشن، ساده‌ترین راه‌حل این است که صبر کنید تا گره عضلانی ظرف چند روز خودبه‌خود رفع شود. زمان لازم است تا ماهیچه‌ به حرکت جدید عادت کند یا از استرس و فشار رها شود.

همچنین می‌توان با ماساژ، طب سوزنی یا حتی تحریک الکتریکی، روند بهبود را تسریع کرد. هدف از این شیوه‌ها کاهش فشردگی نیام و ماهیچه و افزایش جریان خون است. هرچه خون بیشتری جریان پیدا کند، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به بافت آسیب‌دیده می‌رسد و در نتیجه روند بهبود تسریع می‌شود.

علاوه بر این، کارهای دیگری هم هستند که بدون هزینه می‌توانید در منزل انجام دهید. یک راه ساده برای تسکین گره عضلانی حرکات کششی است. کشش عضلات به‌خصوص وقتی تمام روز در حالت نامناسبی می‌نشینید مهم و مفید است. به‌عنوان مثال، پس از مدتی نشستن، شانه‌ها و گردنتان را بچرخانید تا از فشار به عضلات کاسته و از تشکیل گره‌های عضلانی جلوگیری شود.

روش دیگر استفاده از غلتک‌های ماساژ است. با این غلتک‌ها می‌توانید گره‌های عضلانی را باز کنید و فشاری که می‌آورید متناسب با آستانه تحملتان باشد تا دچار درد و ناراحتی نشوید.

خلاصه کلام اینکه گره‌ عضلانی مشکل نگران‌کننده‌ای نیست. فقط به‌ خاطر داشته باشید که ورزش و تحرک مستمر از تشکیل این توده‌ها جلوگیری می‌کند. اگر متوجه بروز گره عضلانی شدید، در پایان روز حرکات کششی داشته باشید و با غلتک‌های ماساژ گرفتگی را باز کنید.

بیشتر بخوانید:

دلایل درد در دست چپ چیست؛ این علائم را جدی بگیرید

۴۷۲۳۶

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا