برای تماس با ما mail@smto.ir همچنین میتوانید با شماره موبایل 09121119980 تماس بگیرید
سیاسی

کابوس بزرگ فرماندهان صهیونیست

طی چند ماه اخیر سطح تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و مقاومت اسلامی در لبنان افزایش یافته است. تهدید جنگ در «جبهه شمالی» فلسطین اشغالی به اندازه‌ای قوت یافته است که سرویس‌های اطلاعاتی رژیم از احتمال وقوع درگیری بی‌سابقه میان تل‌آویو و حزب‌الله (پس از جنگ ۳۳ روزه) خبر می‌دهند. دولت راست‌گرای نتانیاهو در حالی مشغول آماده سازی افکار عمومی صهیونیست‌ها برای آغاز عملیات نظامی علیه لبنان است که فضای سیاسی داخل رژیم به دلیل طرح اصلاحات قضائی نتانیاهو در بدترین شرایط ممکن قرار دارد. سطح اختلافات میان احزاب و ساکنان صهیونیست به قدری بالا است که حتی برخی نیروها تهدید به اعتصاب یا کناره‌گیری از ارتش کردند. در چنین شرایطی تحلیل‌گران ارشد رژیم صهیونیستی خواستار پایان اختلافات داخلی و تمرکز بر روی دشمن بزرگ شمالی یعنی جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان هستند.

چرایی افزایش تنش‌ها در جبهه شمالی

در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ شش رخداد سبب تشدید تنش‌ها میان مقاومت اسلامی لبنان و رژیم صهیونیستی شد. نخست ادعای ارتش رژیم صهیونیستی در سیزدهم مارس سال جاری میلادی مبنی بر نفوذ یکی از نیروهای وابسته به حزب‌الله لبنان به عمق هفتاد کیلومتری خاک فلسطین اشغالی و انجام عملیات بوده است. دومین نقطه تنش ششم آوریل ۲۰۲۳ رقم خورد. عوامل حماس در جنوب لبنان حمله موشکی علیه رژیم صهیونیستی ترتیب دادند که موجب غافل‌گیری فرماندهان صهیونیست شد. در پاسخ به این عملیات نتانیاهو مدعی شد که ارتش رژیم مکان‌های مرتبط با حزب‌الله و مقاومت فلسطین در لبنان، سوریه و غزه را هدف قرار داده است. در سوی مقابل سیدحسن نصرالله با رد اظهارات نخست وزیر رژیم، اقدامات تل‌آویو را حملات کور علیه مزارع موز توصیف کرد.

سومین رخداد مهم عملیات «تیر و سپر» ارتش رژیم علیه جهاد اسلامی در چهارم مه ۲۰۲۳ بود. در این عملیات تل‌آویو سعی داشت تا میان گروه‌های مقاومت اختلاف انداخته و اتاق عملیات مشترک حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی را از بین ببرد. برگزاری رزمایش حزب‌الله در مرزهای جنوبی و شبیه‌سازی حمله به سرزمین‌های اشغالی چهارمین نقطه تنش آفرین میان مقاومت و تل‌آویو ارزیابی می‌شد. در این رزمایش یگان‌های تهاجمی حزب‌الله به وسیله انواع پهپاد تهاجمی، موشک‌های ضدتانک و راکت‌اندازهای سنگین دشمن فرضی را هدف قرار دادند. پنجمین چالش جدی میان حزب‌الله و صهیونیست‌ها تجاوز رژیم به روستای «الغجر» لبنان و در سوی مقابل برپا شدن چادرهای حزب‌الله در نقاط مرزی است. تل‌آویو برای مقابله با این چالش علاوه بر واسطه قرار دادن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان با استفاده از زبان تهدید به دنبال برچیده شدن چادرهای حزب‌الله در نقاط مرزی است. در سوی مقابل مقامات نسبت به هرگونه خطای محاسباتی فرماندهان صهیونیست هشدار داده و اعلام کردند که اگر تل‌آویو اقدام نظامی علیه چادرهای حزب‌الله انجام دهد، با پاسخ متقابل مواجه خواهد شد. آخرین مورد تنش در نقاط مرزی لبنان، برچیده شدن دوربین‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی از دکل‌های نصب شده از سوی صهیونیست‌ها است. در این رخداد جوانان لبنانی در اعتراض به افزایش تحرکات مرزی رژیم صهیونیستی و تداوم اشغال روستای راهبردی «الغجر» چشم‌های نظارتی ارتش رژیم صهیونیستی را کور کردند.

افزایش هزینه سیاست اشغالگری

افزایش احتمال آغاز نبرد نظامی در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی سبب فعال شدن دیپلمات‌های آمریکایی برای جلوگیری از وقوع جنگ در منطقه شده است. با فرسایشی شدن جنگ اوکراین، واشنگتن تصمیم گرفته است با دادن تسلیحات تهاجمی همچون بمب‌های خوشه‌ای به کی یف؛ عمده تمرکز خود را بر تغییر معادلات میدانی جنگ اوکراین قرار دهد. کم رنگ شدن دورنمای آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح میان روسیه- اوکراین، موجب شده است تا دموکرات‌ها علاقه‌ای به آغاز نبرد جدید در منطقه شامات نداشته باشند. سیاست‌های توسعه‌طلبانه کابینه افراطی نتانیاهو در کرانه باختری موجب افزایش انتقادات نهادهای بین‌المللی، کشورهای اسلامی و افکار عمومی از تل‌آویو و متحدان این رژیم در حوزه یوروآتلانتیک شده است. افزایش فشارهای علیه رژیم صهیونیستی موجب شده است تا تیم امنیت ملی و سفارت آمریکا در بیروت تمام تمرکز خود را بر روی جلوگیری از وقوع درگیری و نجات رژیم صهیونیستی از فاجعه سیاسی- نظامی قرار دهند.

روزنامه لبنانی البناء در مطلبی با پرداختن به آخرین وضعیت تنش‌ها میان مقاومت اسلامی لبنان و رژیم صهیونیستی به این نکته اشاره کرد که دبیرکل حزب‌الله موفق شده است تا معادله حاکم بر مناقشه گازی میدان «کاریش» در بحران اشغال روستای «الغجر» را بر دشمن صهیونیستی تحمیل کند. پیش از این صهیونیست‌ها با اشغال سرزمین‌های عربی همچون بلندی‌های جولان، صحرای سینا و جنوب لبنان تمام قوانین بین‌المللی را زیرپا می‌گذاشتند؛ بدون آنکه با برخورد جدی قدرت‌های جهانی یا پاسخ جدی از سوی دولت‌های ملی مواجه شوند. حال مقاومت اسلامی لبنان به مرحله‌ای از بلوغ و توان نظامی رسیده است که به مانند ارتش قدرتمند در برابر سیاست اشغال‌گری رژیم واکنش داده و اقدام به ایجاد موازنه در برابر تل‌آویو می‌کند. به عبارت دیگر اگر صهیونیست‌ها خواهان جمع شدن چادرهای حزب‌الله از مزارع شبعا هستند، باید روستای «الغجر» را تخلیه کنند. به گزارش تایمز اسرائیل نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان شرط برداشته شدن چادرهای حزب‌الله را پایان اشغال بخش شمالی روستای الغجر توسط ارتش رژیم صهیونیستی و توقف پروژه ایجاد دیوار مرزی در این منطقه اعلام کرده است.

دست برتر مقاومت در جبهه شمالی

سرویس اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی (امان) در جدیدترین گزارش خود از احتمال درگیری با حزب‌الله لبنان در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی خبر داده است. هدف از این جنگ احتمالی، به مانند عملیات ناکام در اردوگاه جنین، احیای بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت اسلامی اعلام شده است. سرویس اطلاعاتی امان در حالی صحبت از بازیابی بازدارندگی در مرزهای شمالی می‌کند که برآوردهای فنی از آسیب‌پذیری بالای رژیم در برابر حملات موشکی- پهپادی حزب‌الله خبر می‌دهد. روزنامه عبری معاریو سال گذشته میلادی تعداد موشک‌های این گروه لبنانی را بیش از ۱۰۰ هزار عدد تخمین زده بود. عمده این موشک‌ها در کلاس زلزال -۲، فجر ۳ و فجر- ۵ با برد میانگین ۴ الی ۳۰۰ کیلومتر هستند. در هرگونه نبرد احتمالی میان جنبش مقاومت اسلامی لبنان و رژیم اشغالگر قدس، با فرض عدم ورود مقاومت نوار غزه و کرانه باختری به میدان نبرد، سراسر شمال فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌های لبنانی خواهد بود. با توجه به دسترسی مقاومت لبنان به فناوری‌های بسیار پیشرفته‌تر برای دور زدن سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین، کمان- ۳ و فلاخن داوود، احتمال آسیب مادی- جانی به شمال فلسطین اشغالی مانند منطقه الجلیل بسیار بالا است.

بهره سخن

دستگاه‌های نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی در حالی آماده نبرد علیه جنبش حزب الله در جبهه‌های شمالی می‌شوند که وضعیت سیاسی داخل سرزمین‌های اشغالی یکی از شکننده‌ترین روابط میان قوای سه‌گانه را در تاریخ شکل‌گیری رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد. علاوه بر این سیاست‌های رادیکال افراد تندرو کابینه نتانیاهو همچون ایتمار بن‌گویر و اصموطریچ سبب افزایش شکاف «عرب- یهودی» و «سکولار- مذهبی» در داخل فلسطین اشغالی شده است. در سوی مقابل حزب‌الله لبنان علاوه بر توسعه زرادخانه موشکی- پهپادی، دارای روابط نزدیک و راهبردی با سایر گروه‌های مقاومت حاضر در کرانه باختری و نوار غزه است. برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگر رژیم صهیونیستی قصد تجاوز زمینی و طولانی به جنوب لبنان را داشته باشد، آنگاه احتمال فعال شدن هسته‌های مقاومت در داخل سرزمین‌های تاریخی فلسطین بسیار بالا است. در صورت تحقق این سناریو آنگاه فرماندهان صهیونیست باید خود را آماده مقابله با کابوس نبرد همزمان در جبهه‌های شمالی- جنوبی کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا