برای تماس با ما mail@smto.ir همچنین میتوانید با شماره موبایل 09121119980 تماس بگیرید
سیاسی

«بازی کثیف» آمریکا با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

علی رغم این که بیش از ۱۰۰ کشور توافق کرده و پیمانی را امضا کردند که براساس آن ساخت،‌ استفاده، انبار و یا فروش بمب‌های خوشه‌ای ممنوع است اما اخیرا شاهد هستیم که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دستور ارسال بمب‌های خوشه‌ای جهت دفاع اوکراین در برابر روسیه را صادر می‌کند که این کار خلاف حقوق بشر و قواعد بین‌المللی است و استفاده از آن نوعی جنایت علیه بشریت می‌باشد.

اقدام واشنگتن در صدور بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف در داخل و خارج این کشور با مخالفت‌های بسیاری مواجه شد تا جایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در واکنش به این اقدام هشدار داد که ارسال بمب‌های خوشه‌ای پای آمریکا را بیش از پیش به سمت جنگ جهانی سوم باز می‌کند.

پس از این‌که کاخ سفید رسما اعلام کرد که با تحویل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است، وزارت خارجه روسیه در اولین واکنش خود نسبت به این تصمیم اعلام کرد که انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف حکایت از استیصال، ناتوانی و شکست ضد حمله اوکراین دارد.

روسیه: انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف حکایت از استیصال، ناتوانی و شکست ضد حمله اوکراین داردهمچنین روسیه تاکید کرد واشنگتن می‌داند که وعده‌های کی یف برای استفاده مسئولانه از بمب‌های خوشه‌ای فاقد ارزش است و ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به هیچ وجه بر روند عملیات نظامی ویژه تاثیری نخواهد داشت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در اظهاراتی با بیان اینکه روسیه دارای ذخایر کافی از انواع مهمات خوشه‌ای است، گفت: روسیه هنوز نیازی به استفاده از مهمات خوشه‌ای ندارد، اما اگر این مهمات علیه کشورش استفاده شود، این حق را دارد که اقدامات متقابل انجام دهد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس که کشورش کنوانسیون ممنوعیت استفاده از این نوع تسلیحات را امضا کرده، با اعلام مخالفت در ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین ابراز داشت: ما به انجام وظیفه خود برای حمایت از اوکراین در برابر تهاجم غیرقانونی و بی‌محابای روسیه ادامه خواهیم داد، اما این کار را با تامین تانک و اخیرا با تسلیحات دوربرد انجام داده‌ایم و امیدوارم همه کشورها بتوانند به حمایت از اوکراین ادامه دهند.

مهمات خوشه‌ای سلاح‌های خطرناکی هستند که در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن در برخی از جنگ‌ها و توسط کشورهایی مانند ‌آمریکا مورد استفاده قرار گرفت در حالی که استفاده از این نوع سلاح‌های غیر متعارف علاوه بر داشتن خطا در به کار گیری آن، خطرات بسیار زیادی را هم در زمان استفاده و هم تا دهه‌ها برای غیرنظامیان بر جای گذاشته و انسان‌ها را با بیماری و یا معلولیت‌هایی مواجه می‌کند.

موج این مخالفت‌ها با تصمیم واشنگتن تنها به کشورهای اروپایی از قبیل انگلیس، آلمان و … محدود نشد، کره شمالی هم به این تصمیم واکنش نشان داد و آن را اقدام جنایتکارانه و خطرناک توصیف کرد و از واشنگتن خواست فوراً عقب‌نشینی کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به این تصمیم آمریکا به منظور ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین اظهار داشت: این اقدام گویای عزم واشنگتن در استمرار و پیچیده‌تر کردن جنگ اوکراین است و نمونه‌ای دیگر از اقدامات بی‌ثبات کننده آمریکا و نیز صادرات تسلیحاتی است که بدون تبعیض به کشتار و ویرانی بیشتر کمک می‌کند. ایالات متحده تصمیم گرفته مهمات خوشه‌ای به اوکراین بفرستد تا به ارتش این کشور کمک کند که نیروهای روسی مستقر در خط مقدم را عقب براند.

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی درباره اقدام آمریکا برای ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین اظهار داشت: چند هفته است حمله جدیدی از سمت نیروهای اوکراینی شروع اما با شکست مواجه شده است. آمریکایی‌ها بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در اوکراین اسلحه ریختند و از نظر اطلاعاتی ارتش آمریکا در خدمت ارتش اوکراین است.

وی تصریح کرد:‌ همچنین در حوزه تبلیغات هر کاری از دست‌شان برآمده غربی‌ها به ویژه در اوکراین هزینه کردند حمله‌ای که قرار بود کار را تمام کند از طرف کی‌یف با شکست بدی مواجه شده و از این نظر برای جبران روحیه نیروهای اوکراینی دست به چنین اقداماتی زده‌اند.

فؤاد ایزدی: آمریکایی‌ها با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین دست به کاری زدند که نوعی جنایت جنگی استاین کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: آمریکایی‌ها با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین دست به کاری زدند که نوعی جنایت جنگی است در حالی که بیش از ۱۰۰ کشور استفاده از بمب خوشه‌ای را منع کرده‌اند، آمریکایی‌ها کوچک‌ترین دغدغه‌ای در این حوزه ندارند و هدف‌شان ادامه جنگ اوکراین است.

ایزدی همچنین بیان کرد:‌ بنابراین شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی‌، تمام این تسلیحات در انبار مانده را در اوکراین خرج می‌کنند و به سمت ساخت تسلیحات جدید می‌روند و در واقع وضعیت خوبی پیدا کرده‌اند و با نفوذی که شرکت‌های تسلیحاتی در دولت بایدن دارند، می‌خواهند جنگ را به نفع‌شان تمام کنند.

وی با بیان این‌که در پی چنین اقدامی واقعیت ماهیت آمریکا نمایان می شود، گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد و این سلاح‌ها در جنگ روسیه و اوکراین به کار گرفته شوند افراد بیشتر و در مقیاس بزرگ‌تر کشته می‌شوند.

این استاد دانشگاه درباره این که پاسخ احتمالی روسیه برای استفاده از این سلاح‌ها چیست؟ گفت: روسیه سلاح‌های خوشه‌ای دارد اما تاکنون استفاده نکرده و اگر طرف غربی استفاده کند، روسیه هم همین کار را می‌کند، تصور می‌کنم اگر قرار بود برای اوکراینی‌ها توفیقی در حملات اخیر وجود داشته باشد، حاصل شده بود.

ایزدی همچنین اظهار کرد:‌ مشکل اصلی آمریکایی‌ها این است که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در اوکراین اسلحه وارد کردند اکنون با توجه به عدم نتیجه آبروی غرب از بین می‌رود و شکست می خورند، روسیه یک کشور است در مقابل کل ظرفیت غرب ایستادگی می‌کند.

اگر غرب از بمب خوشه‌ای استفاده کند، ممکن است روسیه تصمیم بگیرد با روش دیگری پاسخ دهد و با توجه به این‌که یک کشور هسته‌ای است، این ذهنیت ایجاد شده که اگر این سلاح‌ها را به کار ببرند، از بمب اتم استفاده می‌کنیم

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: بنابراین اگر غرب از این سلاح‌ها استفاده کند ممکن است روسیه هم تصمیم بگیرد این جنگ را با روش دیگری پاسخ دهد، روسیه کشور هسته‌ای است و استفاده از سلاح‌های غیر متعارف مانند بمب خوشه‌ای این ذهنیت را در روس‌ها مطرح کرده که اگر بمب خوشه‌ای به کار ببرند، از بمب اتم استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این جنگ با طراحی آمریکایی‌ها شروع شد، ادامه یافته و هر روز که می گذرد آمریکایی‌ها یک جنایت جدیدی در اوکراین رقم می‌زنند و مردم اوکراین قربانی سیاست کشورهای غربی و حکمرانان غربگرای کشور خودشان هستند.

همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در تازه‌ترین ادعاها و اظهارات خود با بیان این که ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین غیراخلاقی نیست، گفت: کی‌یف برای عضویت در ناتو به اصلاحات دموکراتیک بیشتری نیاز دارد. اخلاق‌مدار بودن ربطی به عضویت در کنوانسیون مبارزه با مهمات خوشه‌ای ندارد. واشنگتن و اوکراین هرگز این معاهده را امضا نکرده‌اند.

ارسال بمب‌های خوشه‌ای از سوی آمریکا به اوکراین برای مقابله با حملات روسیه در جنگ به دلیل ابعاد و پیامدهایی که بر جای می‌گذارد مخالفت‌ها و واکنش‌های زیادی داشته و با توجه به موضع‌گیری که مقامات روسی داشته‌اند حتما پاسخ جدی‌تری خواهند داد. در نتیجه تداوم و تشدید جنگ میان روسیه و اوکراین صدمات جبران ناپذیری را به ویژه برای شهروندان دو کشور در پی خواهد داشت. واضح است هدف اصلی آمریکایی‌ها وادار کردن روسیه به واکنش و تداوم جنگ و نه صلح میان این دو کشور است.

آمریکایی‌ها که مدعی حقوق بشر هستند در این مساله به جای اوکراین تصمیم‌گیری می‌کنند، قطعا منافع مردم اوکراین برای آن‌ها اهمیتی ندارد و تنها به دنبال تحقق اهداف خودشان هستند و تا زمانی که به هدف ‌شان نرسند اجازه نمی‌دهند میان روسیه و اوکراین صلحی برقرار شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا