تقلید روسها از ایرانیها /خودروی ۴۸ ساله بهروز شد! /عکس

امیرمسعود عابدین: لادا نیوایی که اینجا میبینید، تفاوت زیادی با نسخه اصلی که در سال دور و دراز ۱۹۷۷ عرضه شد، ندارد. این خودرو رسماً قدیمیترین خودروی نو به حساب میآید که هنوز در حال فروش است (البته اگر از نیسان آبی چشمپوشی کنیم!). اکنون، یک مدل اسپرت از این خودروی روسی عرضه شده است.
این مدل که اواخر سال گذشته معرفی شد، اکنون راهی نمایندگیهای فروش در اروپا شده است، جایی که قیمت پایه آن معادل ۱۹٬۶۰۰ دلار آمریکا است.
این خودروی ۴x۴ جدید و در عین حال قدیمی، در تریم اسپرت خود مجموعهای از ارتقاها را دارد که بزرگترین آن افزایش قابل توجه قدرت است. یک موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ چهار سیلندر زیر کاپوت قرار گرفته که جایگزین موتور قدیمی ۱.۷ لیتری شده و ۱۲۲ اسب بخار قدرت تولید میکند. این قدرت هنوز هم چندان زیاد نیست، اما با توجه به اینکه موتور قدیمی ۸۳ اسب بخار قدرت داشت، این یک افزایش قابل توجه است. هنوز تقریباً ۱۲ ثانیه طول میکشد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسید.
این تمام چیزی نیست که در مدل اسپرت دریافت میکنید. قدرت از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی ارتقا یافته به چرخها منتقل میشود؛ هرچند که شرکت مادر لادا، AutoVAZ، دقیقاً مشخص نکرده که چه چیزی تغییر است. سیستم تعلیق و ترمزها نیز بهبود یافتهاند.
از نظر ظاهری، نیوا اسپرت مجهز به سپر جلوی جدیدی شده که پروژکتورهای باریکی روی آن نصب شده است. رینگهای ۱۷ اینچی روی نیوای کوچک کمی نامتناسب به نظر میرسند. این خودرو از سیستم ۴x۴ فعال به همراه جعبه دنده کمکی بهره میبرد تا در صورت نیاز بتوانید به آرامی در مسیرهای آفرود حرکت کنید. ارتفاع آن نیز متناسب با این تغییرات کمی بیشتر شده است.
در داخل کابین، با طراحی آنچنان قدیمی هم مواجه نیستیم. نیوا اسپرت ارتقاءهای جذابی را از نیوا لجند به ارث برده است، از جمله گرمکن صندلیهای جلو، آینههای برقی و سیستم تهویه مطبوع. موارد مختص مدل اسپرت شامل تزئینات ویژه روی صندلیها و یک فرمان اسپرت است.
خودروهای لادا هرگز در آمریکای شمالی فروخته نشدهاند، اما در مناطقی از اروپا در دسترس هستند. طبیعتاً، این خودروها در روسیه بسیار رایج هستند، اما از قضا، اگر کسی در ایالات متحده یکی از آنها را بخواهد، مشمول هیچیک از تعرفههای ترامپ نخواهد شد.
منبع: motor۱
۲۲۷۳۲۲