برای تماس با ما mail@smto.ir همچنین میتوانید با شماره موبایل 09121119980 تماس بگیرید
فرهنگی و هنری

منظور از منزلت علیا، کشف مسائل پشت دیوار نیست!

«مبلغ» نوشت: دکتر عباس طارمی پژوهشگر معنویت و عرفان در کانال شخصی خود نوشت:

اعجاز حضرت سجّاد علیه‏‌السّلام آن مطالبی نیست که در کتب تاریخ و سِیَر مذکور است؛ اعجاز آن حضرت این «مناجات مُریدین» است و با این مناجات دیگر حجّت را بر همۀ مدّعیانِ مسیر کمال و آنان که دمادَم، دم از ولایت و قُرب و ظهورِ خوارق عادات و همنشینی با اولیای حقّ می‌‏زنند تمام کرده است، و پَتۀ همه آنان را بر آب ریخته و نقش رنگارنگ و پر جاذبه‌‏شان را نقش بر آب می‌‏سازد.
آنان که تصوّری از معرفت و شناخت ذاتِ حضرت حق ندارند و فقط به صرف انکارِ وصول به این مرتبه بسنده می‌‏کنند و عارفانِ بالله و واصلان به کعبۀ ذات و حریمِ حضرت محبوب را مورد طعن قرار می‌دهند. آیا بالاتر و رساتر از این فقرات می‌‏توان یافت که فقط خواست و همّت و اراده و اختیار و حبّ و عشق و وَلَه و آرزو، و خلاصه تمام شراشرِ وجود را فقط و فقط در وصول به حقیقت ذات و فناء و لقای حضرت پروردگار قرار داده‏ باشد؟!

آیا منظور حضرت از «أقصیٰ مقَاصِد [در مناجات مریدین]، وصول به ”اسم اعظم“ و ”مِس را طلا نمودن“ و یا ”مریض را شفادادن“ است؟!

این را که یک مُرتاض هندی هم می‌تواند انجام دهد! و آیا مقصود از منزلتِ عُلیا و یا بالاترین نصیب از معرفتِ حضرت حق ”اطّلاع بر ضمایر“ و ”کشف مسائلِ پشت دیوار و آن‏‌طرف کرۀ زمین“ و غیره است؟ این که با یک اشعۀ ایکس و چند آنتنِ مخابراتی حاصل می‌‏شود! و اینکه حضرت می‌فرماید: «لقاء و زیارت تو نور چشم من است!» مقصودْ ”سیب و گلابی و نَهر و حُورالعین در بهشت“ است؟!

اسرار_ملکوت، ج 2 ص 233

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا