موتور ۱۸ سیلندر با توربوی سهگانه پورشه! / عکس

امیرمسعود عابدین: ثبت اختراع جدید پورشه نشان میدهد که مهندسان این شرکت ترسی از به چالش کشیدن مرزهای فناوری خودرو ندارند. این خودروساز درخواستی را برای یک موتور احتراقی جدید به شکل W و با طراحی بهینهشده ارائه کرده که آن را با ۱۸ سیلندر (شش سیلندر در هر ردیف) نشان میدهد، اما میتواند در مجموعهای از محصولات دیگر نیز جای بگیرد.
طراحی منحصر به فرد W شکل
بر اساس این درخواست ثبت اختراع، موتور میتواند تعداد سیلندرهای متفاوتی داشته باشد. این بدان معناست که پورشه میتواند موتورهایی با ۹ یا ۱۵ سیلندر (سه ردیف سه یا پنج سیلندری) با یک بلوک موتور نسبتا کوتاه بسازد.
این ثبت اختراع یک موتور واقعی با شکل W را نشان میدهد، برخلاف طرحهای قبلی مانند بوگاتی. موتور شیرون دارای دو ردیف V شکل باریک با هشت سیلندر بود که یک میللنگ مشترک داشتند. اما طراحی پورشه شامل موتورهای مستقیمی است که با زاویه قرار گرفتهاند تا یک میللنگ مشترک داشته باشند. این چیدمان به پورشه اجازه میدهد تا مسیر خروجی اگزوز را بین و زیر سیلندرها هدایت کند و ورودیهای هوا را در بالای سیلندرهای مجزا قرار دهد تا هوای ورودی تا حد ممکن خنک بماند.
مزیت اصلی: هوای خنک و عملکرد بهتر
مزیت اصلی این طرح این است که اصطکاک جریان هوا به حداقل میرسد و جدایی بین ورودی هوا و دستگاه خروج گازهای اگزوز ایجاد میشود تا هوای تازه مکش شده از طریق حرارت دیوار گرم نشود. هوای خنکتر منجر به بهبود عملکرد میشود. به گفته پورشه، این موتور میتواند برای هر ردیف سیلندر یک توربوشارژر داشته باشد که در نتیجه یک موتور W-۱۸ سهگانه توربوشارژ به اندازه یک موتور شش سیلندر خطی خواهیم داشت.
آیا این موتور تولید خواهد شد؟
در حالی که فکر کردن به این ثبت اختراع هیجانانگیز است، اما پورشه ممکن است هیچ برنامهای برای تولید واقعی چنین موتوری نداشته باشد. خودروسازان تعداد زیادی ثبت اختراع را برای محافظت از مالکیت فکری ثبت میکنند، نه برای پیشنمایش محصولات آینده.
پورشه هیچ جزئیات مشخصی در مورد حجم یا خروجی موتور در ثبت اختراع ارائه نمیدهد، اما هر چیزی با مشخصات ۱۸ سیلندر و سه توربوشارژر، باید قدرت زیادی داشته باشد.
موتورهای احتراق داخلی هنوز از بین نرفتهاند، علیرغم اینکه خودروسازان، از جمله پورشه، شرطهای بزرگی روی خودروهای برقی بستهاند. شاسیبلند فوق لوکس آینده پورشه، اکنون به جای برقی خالص به صورت هیبریدی عرضه خواهد شد و این شرکت تایید کرده که نسل جدید ۷۱۸ بنزینی هم در راه است؛ بنابراین احتمال ساخت یک موتور W-۱۸ جدید وجود دارد. ما امیدواریم که چنین اتفاق جذابی رخ دهد.
motor۱
۵۸۳۲۲