برای تماس با ما mail@smto.ir همچنین میتوانید با شماره موبایل 09121119980 تماس بگیرید
علمی

چرا آمریکا نمی‌تواند این هواپیمای غول‌پیکر قدیمی را جایگزین کند؟

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از گجت‌نیوز، جایگزینی این هواپیمای استراتژیک، علیرغم سن بالا، به دلیل قابلیت‌های منحصر به فردش فعلاً امکان‌پذیر نیست.

نیروی هوایی آمریکا، هواپیمای C-۱۷ Globemaster را انعطاف‌پذیرترین هواپیمای ترابری در ناوگان هوابرد خود می‌داند. این هواپیما که از سال ۱۹۹۳ در خدمت است، ترکیبی بی‌نظیر از ظرفیت باربری و توانایی عملیات در شرایط دشوار را ارائه می‌دهد که یافتن جایگزینی برای آن را به چالشی بزرگ تبدیل کرده است.

قابلیت‌های بی‌نظیر C-۱۷ Globemaster

گلوب‌مستر C-۱۷ در وهله نخست یک هواپیمای ترابری سنگین است که توانایی حمل ۷۷.۵ تن بار یا ۱۰۲ چترباز کاملاً مجهز را دارد. این ظرفیت، آن را در مقایسه با هواپیمای ایرباس A۴۰۰M که حداکثر ۳۷ تن حمل می‌کند، در جایگاه برتری قرار می‌دهد.

علاوه بر ظرفیت باربری بالا، C-۱۷ برای برخاست و فرود در باندهای کوتاه طراحی شده است. این هواپیما می‌تواند در باند فرودی به طول تنها ۹۱۴ متر (۳,۰۰۰ فوت) فرود آید، در حالی که بیشتر فرودگاه‌های اصلی به باندهای ۳,۰۰۰ متری یا بیشتر نیاز دارند. قابلیت مانور در فضاهای تنگ، به لطف سیستم معکوس‌کننده رانش و طول ۵۳ متری، به آن امکان می‌دهد تا حتی یک تانک M۱ Abrams را تقریباً در هر مکانی تحویل دهد.

ارتش آمریکا هواپیمای بزرگ‌تر C-۵ Galaxy را نیز در اختیار دارد که می‌تواند تا ۱۲۷.۴ تن بار حمل کند. با این حال، طول ۷۵.۳ متری و طراحی قدیمی‌تر آن (ورود به خدمت در سال ۱۹۷۰)، مانع از انجام وظایف انعطاف‌پذیر C-۱۷ در هر مکانی می‌شود و آن را جایگزین مناسبی برای گلوب‌مستر نمی‌سازد.

در حال حاضر، تنها دو هواپیمای دیگر در جهان وجود دارند که می‌توانند نقشی مشابه C-۱۷ Globemaster را از نظر ظرفیت باربری و کاربری ایفا کنند: هواپیمای روسی ایلیوشین ایل-۷۶ (Ilyushin Il-۷۶) و هواپیمای چینی شی‌آن وای-۲۰ (Xi’an Y-۲۰).

ایلیوشین ایل-۷۶ دارای ظرفیت باربری ۴۷ تن است و وای-۲۰ چینی می‌تواند ۶۶ تن را حمل کند. هر دو قابلیت حمل بیش از ۱۰۰ چترباز را دارند، اما از نظر قابلیت‌های کلی از C-۱۷ عقب‌تر هستند. با توجه به روابط چالش‌برانگیز میان ایالات متحده و این دو کشور، جایگزینی ناوگان C-۱۷ با هواپیماهای روسی یا چینی عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. به همین دلایل، نیروی هوایی آمریکا فعلاً نیازی به جستجو برای جایگزینی برای C-۱۷ Globemaster که می‌تواند «تقریباً در هر مکانی فرود آید و تقریباً هر چیزی را حمل کند»، نمی‌بیند.

۵۸۵۸

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا