کپی هندی مرسدس G کلاس، ارزانتر از پژو ۲۰۷ / عکس

امیرمسعود عابدین: با نگاهی به خودروی هندی ماهیندرا بولرو (Mahindra Bolero)، نمیشود به یاد مرسدس بنز G کلاس نیفتاد. در دنیای امروز، دیدن خودرویی مانند بولرو که شباهت بسیاری به محصول محبوب و مشهور G کلاس دارد، یک خصلت منفی برای آن خودرو به حساب میآید؛ اما اگر قیمت بولرو کمتر از قیمت یک دست رینگ G کلاس باشد، نادیده گرفتن برخی ویژگیهای طراحی آسان خواهد شد.
این خودرو که اولین بار در سال ۲۰۰۰ عرضه شد، در چهاردهمین سال نسل فعلیاش یک بهروزرسانی دیگر دریافت کرده که عمدتاً به برخی از تغییرات ظاهری و فناوری محدود میشود.
جلوپنجره جدید، القای همان سرسختی
جدیدترین نسخه بولرو از یک طراحی تازه برای جلوپنجره با پنج میله عمودی و نوارهای کرومی ظریف استفاده میکند. همچنین یک تیپ پرچمدار جدید به نام B۸ وجود دارد که با رینگهای آلیاژی ۱۵ اینچی برشخورده عرضه میشود.
گزینههای رنگ بدنه با اضافه شدن رنگ جدید Stealth Black گسترش یافته است. با وجود ظاهر زمخت، بولرو دارای ابعاد جمع و جوری است: ۳۹۹۵ میلیمتر (۱۵۷.۳ اینچ) طول با فاصله بین دو محور ۲۶۸۰ میلیمتر (۱۰۵.۵ اینچ).
در داخل، زمان گویا در اوایل دهه ۲۰۰۰ متوقف شده است، هرچند مهمترین ویژگی این فیسلیفت، یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی کشیده است که پایینتر روی کنسول مرکزی نصب شده است. این سیستم زحمت پشتیبانی از Apple CarPlay یا Android Auto را به خود نداده، اما به بلوتوث مجهز است که از نظر فنی یک ویژگی مدرن محسوب میشود. حداقل، این نمایشگر یکنواختی داشبورد متعلق به دوران گذشته را میشکند. صفحه کیلومترشمار، گرافیکهای دیجیتالی را نمایش میدهد، در حالی که بقیه کابین در پلاستیک سخت پیچیده شده است.
دیگر امکانات اضافه شده شامل یک پورت شارژ USB-C و دکمههای کنترل صدا روی فرمان است. صندلیها اندکی بازطراحی شده و در مدل پرچمدار B۸، روکش وینیل با مواد چرم مصنوعی با کیفیتتر جایگزین شده است. همه مدلها دارای چیدمان هفت نفره با ردیف سوم تاشو هستند و به صورت استاندارد با کیسه هوای دوگانه و سنسورهای پارک عقب عرضه میشوند.
بولرو همچنان بر روی همان شاسی نردبانی شکل سوار است، اما سیستم تعلیق آن “RideFlo Tech” را به دست آورده که نوید راحتی و هندلینگ بهبود یافته در هر زمینی را میدهد.
در زیر کاپوت یک موتور دیزلی ۱٫۵ لیتری سه سیلندر قرار دارد که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. قدرت تولیدی منحصراً از طریق یک جعبه دنده دستی به چرخهای عقب منتقل میشود.
بولرو نئو هم بهروزرسانی شد
در کنار نسخه استاندارد بولرو، ماهیندرا نسخه کمی مدرنتر آن یعنی بولرو نئو (Bolero Neo) را که اولین بار در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، به طور جزئی بهروزرسانی کرده است. این مدل پلتفرم شاسی نردبانی خود را با اسکورپیو به اشتراک میگذارد و با طول ۳۹۹۵ میلیمتری (۱۵۷.۳ اینچ) بولرو مطابقت دارد.
یک دهه پس از عرضه، بولرو نئو یک جلوپنجره بازطراحی شده با میلههای افقی و یک تیپ پرچمدار جدید N۱۱ دریافت کرده است که بر روی رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی Dark Metallic Grey سوار میشود. بقیه طراحی عملاً بدون تغییر باقی مانده، اگرچه ماهیندرا رنگهای جدید آبی و خاکستری را اضافه کرده که میتوانند با سقف مشکی ترکیب شوند.
فضای داخلی هفت نفره بسته به تیپ، امکان انتخاب بین طرحهای رنگی خاکستری و قهوهای موکا را فراهم میکند. در بخش فناوری، بولرو نئو به یک صفحه نمایش لمسی سرگرمی بزرگتر ۹ اینچی مجهز شده که با Android Auto و Apple CarPlay سازگار است و تصویر دوربین دید عقب را نمایش میدهد. یک پورت شارژ USB-C در کنار USB معمولی نیز وجود دارد.
زیر پوسته، بولرو نئو از سیستم تعلیق Frequency Dependent Damping، فناوری Multi-Terrain، دیفرانسیل قفلشونده، سیستم فرمان تنظیمشده و ترمزهای بهبود یافته بهره میبرد.
موتور دیزلی ۱٫۵ لیتری سه سیلندر قبلی، ۹۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که قدرت را از طریق یک جعبه دنده دستی به چرخهای عقب میفرستد.
قیمتگذاری
هر دو مدل بولرو و بولرو نئو بهروز شده اکنون در هند، برای سفارش در دسترس هستند. قیمتها برای بلرو بین ۷٫۹۹ تا ۹٫۶۹ لاک روپیه (۹,۰۰۰ تا ۱۰,۹۰۰ دلار) و برای بلرو نئو بین ۸٫۴۹ تا ۹٫۹۹ لاک روپیه (۹,۶۰۰ تا ۱۱,۳۰۰ دلار) متغیر است.
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲