برای تماس با ما mail@smto.ir همچنین میتوانید با شماره موبایل 09121119980 تماس بگیرید
اجتماعی

زباله‌های تهران به کدام منطقه منتقل می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین ،«بوی نامطبوع تهران از زباله و گوگرد است، جالب است همه آن را انکار می‌کنند؛ زیرا کسی بودجه کافی برای جابجایی زباله‌های آرادکوه ندارد.» این را عیسی کلانتری رئیس سابق سازمان حفاظت و محیط زیست گفته بود.

فارس در خبری نوشت:رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران رضا محمدی به خبرنگار فارس می‌گوید که برای مجتمع بازیافت ثانویه ۶۴ هکتار فضا در آرادکوه مشخص شده و «انتقال آراد کوه مغایر طرح جامع پسماند است.»

استاندار تهران علیرضا فخاری چند روز پیش گفته بود که «قطعه زمینی بین تهران و قم برای مرکز دفن زباله در نظر گرفته» و کارهای مطالعاتی و بارگذاری آن انجام شده و این جابه‌جایی یک تا ۲ سال طول می‌کشد.

ماجرای انتقال آرادکوه در یک دهه گذشته محل بحث مدیران بوده است، هزینه بالای جابه‌جایی و اختلاف بر سر مکان جدید مشکلاتی ایجاد کرد. در این مدت برخی پیشنهاد سوزاندن زباله را می‌دادند و برخی هم می‌گفتند که زباله‌ها باید تبدیل به کمپوست شود.

روزانه حدود ۶ هزار تن زباله به آرادکوه در جنوب شهر به مساحت حدود ۱۴۰۰ هکتار (به اندازه ۳ منطقه تهران) منتقل می‌شود. در طرح جامع پسماند شهر تهران تکلیف زباله‌ها مشخص شده و یکی از آن‌ها استحصال گاز و تولید برق است. کارشناس مسایل شهری کریم احمدیان می‌گوید که در صورتی که کار با جدیت آغاز شود می‌توان «با تولید برق از زباله بیش از یک میلیون لامپ را روشن کرد.»

حدود ۲۵ درصد از کل زباله‌های اروپا به محل دفن می‌روند که سهم کشورهای دانمارک، سوئد، بلژیک، آلمان و هلند یک درصد است، اما رومانی، قبرس و یونان بیش از ۸۰ درصد زباله‌هایشان دفن می‌شود و مشکلات زیست محیطی ایجاد شده است.

کارشناس مسایل شهری پارسا کرمی می‌گوید که «دفن زباله در آراد کوه باعث آلوده شدن آب‌های زیرزمینی می‌شود» و گازهای تولیدشده از زباله در دراز مدت خطرناک است. در مقابل کارشناس مسایل شهری حمید حیدری می‌گوید که در آرادکوه به دلیل ضریب پایین نفوذپذیری خاک، دوری از مراکز بافت مسکونی و همچنین قرار نگرفتن در مسیر بادهای فصلی «دفن زباله آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کند.»

به اعتقاد کارشناسان، برای رفع مشکل دفن باید میزان تولید زباله از مبدا کم و طرح تفکیک زباله صورت گیرد. باید زباله‌سوزی با تناژ بالا احداث شود تا میزان دفن زباله به صفر برسد. همچنین کارهای فرهنگی و اجتماعی می‌تواند نقش موثری در مدیریت زباله ایفا کند.

۴۷۲۱۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا